Generacje układów Common Rail. Charakterystyka
Układ wtrysku Common Rail jest rozwiązaniem relatywnie nowym na rynku motoryzacyjnym – wprowadzono je dopiero pod koniec lata 90-tych XX wieku. Mimo tak krótkiej historii Common Rail przeszedł sporą ewolucję i dziś dostępna jest IV generacja tych urządzeń. Czym poszczególne odmiany różnią się między sobą i w jaki sposób wpływają na wydajność pracy silnika?
Kiedy wprowadzono układ Common Rail?
Historia układów Common Rail rozpoczęła się w roku 1997, wraz z wprowadzeniem ich do konstrukcji silników JTD drugiej generacji dla samochodów Alfa Romeo (ówcześnie marki należącej do koncernu FIAT – do dziś układy CR stosowane są w autach Fiata pod nazwą JTD lub MultiJet). To, co wyróżniało układy CR pierwszej generacji, to zastosowanie w nich wtryskiwaczy elektromagnetycznych, umożliwiających uzyskanie ciśnienie wtrysku paliwa o wartości do 1350 bar.
Jak zmieniał się układ CR na przestrzeni lat?
Bardzo szybko po swoim debiucie na rynku, układy CR przeszły spore usprawnienie. Pierwszą zmianą było wprowadzenie do użytku drugiej generacji, która dysponowała lepszymi wtryskiwaczami, umożliwiającymi ciśnienie wtrysku o wartości do 1600 bar – nastąpiło to w roku 2001. Trzecia generacja pojawiła się w roku 2003 i według wielu specjalistów, na przykład firmy Silesia Cars Center, wprowadziła ona najbardziej rewolucyjną zmianę. Było nią mianowicie zastąpienie wtryskiwaczy elektromagnetycznych nowocześniejszymi wtryskiwaczami piezoelektrycznymi. Pozwoliło to znacznie usprawnić pracę całego układu – nie tylko zwiększyło ciśnienie wtrysku paliwa do około 2000 bar, ale też zwiększyło szybkość i precyzję wtrysku. Do dziś, mimo upływu lat to właśnie III generacja układów Common Rail jest najczęściej wykorzystywana w samochodach osobowych.
Czwarta, jak dotąd ostatnia generacja układów CR pojawiła się w roku 2007 roku. Poza zwiększeniem ciśnienia do wartości około 2500 bar (co stało się możliwe dzięki wykorzystaniu hydraulicznego układu wzmacniania ciśnienia) nie wprowadzała ona większych zmian w technologii. Ponadto stosowana jest ona przede wszystkim w samochodach ciężarowych.
Jak to działa?
Mechanizm działania układu CR jest stosunkowo prosty. Cały proces zaczyna się w zbiorniku paliwa, w których umieszczona jest pompa niskiego ciśnienia. Wstępnie przefiltrowane paliwo jest przez nią zaciągane i przenoszone do pompy wysokiego ciśnienia poza zbiornikiem. Tu ciśnienie jest ponownie podnoszone do odpowiedniej wartości i przesłane do podłużnego zasobnika (od jego kształtu pochodzi nazwa Common Rail, czyli „wspólna szyna”), a stamtąd do równoległe podłączonych wtryskiwaczy elektromagnetycznych lub piezoelektrycznych. Zadaniem wtryskiwaczy jest wpuszczanie paliwa pod wysokim ciśnieniem do cylindrów silnika, gdzie zostaje ono spalone. W ten sposób generowana jest odpowiedna moc. Ważne jest, żeby cylindry otwierały się z dużą precyzją, w przeciwnym wypadku praca jednostki napędowej staje się nieregularna.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana