Jak napisać i wysłać list prywatny i oficjalny?

Jak napisać i wysłać list prywatny i oficjalny?

Spis treści

Potrzebujesz napisać list oficjalny do instytucji lub prywatny do znajomego? Dowiedz się, jakie są zasady pisania listów zarówno oficjalnych, jak i prywatnych. W jakich sytuacjach wymagana jest oficjalna forma? Interpunkcja, składnia, zwroty grzecznościowe – o czym jeszcze należy pamiętać? Wstęp, rozwinięcie i zakończenie – jak powinny wyglądać? Jak go wysłać? Sprawdzamy!

Jak się pisze list oficjalny?

Nie wiesz, jak się pisze list oficjalny? Na początku określ adresata. Zwykle jest nim jedna osoba lub instytucja. Pisze się go w następujących sytuacjach:

Przeczytaj również: Jak zaadresować i napisać list polecony?

  • podziękowaniach,
  • prośbach,
  • zaproszeniach,
  • podaniach,
  • reklamacjach,
  • sprawach urzędowych.

Dobrze, aby składał się ze wstępu, rozwinięcia i zakończenia.  W rozwinięciu warto przedstawić dane, dowody czy motywy. W przypadku kontynuacji korespondencji nie zapomnij odwołać się do uzyskanej odpowiedzi. Zakończenie to natomiast czas na wyciągnięcie wniosków i poproszenie o odpowiedź czy rozpatrzenie prośby. Pamiętaj także o zwrocie grzecznościowym takim jak „Szanowny Panie” czy „Szanowni Państwo”. Poza tym stosuj formalne słownictwo i unikaj kolokwializmów. Ponadto zwróć uwagę na:

  • składnię,
  • poprawność gramatyczną i językową,
  • datę,
  • interpunkcję,
  • długość zdań – dobrze, aby były krótkie,
  • akapity.

Jak napisać list prywatny?

Zastanawiasz się, jak napisać list prywatny? W tym przypadku nie obowiązują Cię żadne ścisłe reguły. Adresatem może być znajomy, ktoś z rodziny czy przyjaciel. Cała treść wówczas koncentruje się wokół przekazania jakichś prywatnych informacji wraz z opisami zdarzeń czy emocjami, które się z nimi wiążą. Nie istnieje także wymóg zachowania jakiejś szczególnej formy do adresata. Zwykle nadawca zwraca się do niej poprzez 2 osobę liczby pojedynczej, a więc per ty. Po nagłówku, takim jak na przykład „Kochana Babciu”, następuje wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Nie może zabraknąć podpisu oraz w zależności od potrzeb postscriptum, a więc dopisku.

Pozostałe zasady, czyli o czym warto wiedzieć

Poza zasadami w zakresie układu danych części we właściwych miejscach istotna jest także sama treść. Ważne, aby list był czytelny i przyjazny dla odbiorcy. Dlatego warto mieć na względzie:

  • brak powtórzeń – inaczej treść może być trudna w odbiorze i męcząca,
  • poprawność językową – unikaj błędów ortograficznych, gramatycznych, literówek i błędów interpunkcyjnych. Zanim wyślesz, sprawdź list i popraw ewentualne błędy,
  • używanie dużych liter – podczas zwracania się bezpośredniego do odbiorcy,
  • podział na akapity – ułatwiają one lekturę,
  • staranną pisownię lub zastosowanie właściwej czcionki.

Napisanie listu wcale nie musi być trudne. Chociaż wymaga więcej wysiłku niż e-mail, to jednak pozwala na bardziej osobisty kontakt z odbiorcą.

W jaki sposób wysłać list?

Jak się okazuje, listownie można przesłać nie tylko dokumenty, ale też małe rzeczy. W tym celu użyj koperty z folią bąbelkową. Tradycyjna koperta nie zabezpieczy przedmiotu przed uszkodzeniem. Może się także rozerwać. Wkłada się dokumenty, kartkę czy przedmioty do koperty i zakleja. W lewym, górnym rogu umieszcza się dane nadawcy, a więc osoby wysyłającej list. Powinny się na niej znaleźć takie informacje jak:

  • imię i nazwisko,
  • adres – ulica, numer domu i mieszkania,
  • kod pocztowy,
  • miejscowość.

Z kolei w prawym, dolnym rogu umieść dane odbiorcy. Przyklej następnie znaczek i wrzuć do skrzynki na listy. W sytuacji listu rejestrowanego będziesz musiał odwiedzić pocztę w Polsce. Wówczas poproś o dowód nadania. Następnie pracownik poczty zważy list. Wyliczy także opłatę oraz wpisze numer przesyłki i sumę na druku. Wtedy będziesz musiał podjąć decyzję, czy list ma być polecony czy ekonomiczny. Po opłaceniu usługi uzyskasz potwierdzenie nadania.

Napisanie listu i jego wysłanie nie jest wcale trudne. Mamy nadzieję, że ten artykuł pomoże Ci go napisać i wysłać.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

Korzystamy z plików cookies, które zapisują się w pamięci Twojej przeglądarki.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony. Korzystamy z nich także w celach analitycznych i reklamowych, również przy współpracy z partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies przechodząc do ustawień. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.